CID > Forskning/Introduktion > Forskningsområden |
ForskningsområdenNedan presenteras en översikt över CIDs olika forskningsområden
Användarorienterad design, Connected communities, Interaktionsformer
och Interaktiva lärmiljöer. I samtliga projekt arbetar vi användarorienterat och med estetiska frågor i design- och systemutvecklingsprocesser. En mer utförlig beskrivning av hur detta kommer in i våra projekt finns under Användarorienterad design. Användarorienterad designInom forskningsområdet Användarorientering initierar och genomför vi projekt, seminarier och workshops kring metoder för användarorienterad design. Inom ramen för projektet UsersAward Användarnas Certifiering, samordnar CID också forskningsinsatserna i nätverket UsersAward. www.usersaward.se tillsammans med LO, TCO, Uppsala Universitet, Högskolan i Gävle och Luleå Tekniska Universitet. Connected communitiesConnected Communities är en fortsättning på forskningsområdet Digitala världar och där studerar vi hur digitala nätverk kan användas för att upprätthålla olika former av gemenskap mellan människor. Situationerna kan avse såväl resultatinriktat samarbete i organisationer som upplevelse- och underhållningsinriktade aktiviteter i hemmiljö. Vi strävar efter att utveckla och utvärdera nya lösningar för informationsrepresentation, interaktion och kommunikation i dessa situationer. Målet är kunskap om hur man skapar digitala nätverk som är användbara och tillgängliga för alla, som är överblickbara och estetiskt tilltalande och som inbjuder till kommunikation och gemenskap. InteraktionsformerInteraktionsformer är en fortsättning på tidigare arbeten inom Digitala världar och Smarta ting. Här studerar vi hur man med hjälp av sensorer och videokamera kan använda talkommandon, ljudrepresentation, rörelser i rummet, gester, haptik (fysisk återkoppling), m m för att utveckla nya former av interaktion mellan människa och teknik. Interaktiva lärmiljöerInom Interaktiva lärmiljöer och semantisk web arbetar vi med
att utveckla metoder och verktyg för att skapa interaktiva former
av explorativt individuellt lärande. Uppdaterad 2004-11-15 |
Forskningsområden |