|
...
seminarium & dropp in
20-21 maj 2003
...
praktisk förstudie 2003
...
seminarium 12 mars 2003 Konst och Vetenskap två sidor av
samma mynt? Ann Rosén och Ann Lantz
...
abisko seminarium
...
workshop Tyst ljudskulptur
september 2002
...
projektgruppen bildas
augusti 2001
...
visionen etablerar sig
...
förstudie Tyst ljudskulptur jan-nov 2001
...
projektidén initieras 2000
...
idé
...
en tanke
|
|
Tyst ljudskulptur Praktisk förstudie under en arbetsmånad
2003
Ann Rosén konstnär och projektledare, Sven Johansson
tekn dr, Sten-Olof Hellström tonsättare och forskare och
Peter Santesson arkitekt
Syftet med förstudien var att se hur långt kan vi komma
med befintlig teknik, utveckla språket, tekniken och konsten
utifrån gemensamma referenser och erfarenheter. Vi avgränsade
uppgiften till att försöka definiera en tyst zon och undersöka
gestaltningsmöjligheter utifrån befintlig teknik.
|
Under förstudien gjordes en prototyp av en tyst ljudskulptur
i laboratoriemiljö. I laboratoriet spelades en lågfrekvent
ton upp. Under ett antal upphängda högtalare och mikrofoner
skapades en relativ tystnad med hjälp av aktiv bullerdämpningsteknik.
Tekniken bygger på ett befintligt system för flygplan
i vilket ljud dämpas med ljud. Den relativa tystnaden utvärderades
kontinuerligt ur ett konstnärligt och rumsligt perspektiv och
justerades för att bli så markant och tydlig som möjligt.
|
Bilden till vänster visar ett uppmätt ljudfält i
rummet, bilden till höger visar rummet med en
"tyst zon" .
Nästa steg var att anpassa prototypen till en ljudmiljö
i ett tunnelbanesystem. Eftersom aktiv bullerdämpningssystem
bara fungerar på ett lågfrekvent och kontinuerligt buller
valdes en gångtunnel i anslutning till rulltrappor som har
denna ljudprofil. I laboratoriet fortsatte arbetet med att försöka
släcka ut detta nya bearbetade ljud från rulltrapporna.
|
Valet av gångtunnel istället för som tidigare en
tunnelbaneperrong fick nya rumsliga och konstnärliga konsekvenser.
Som första idé var "tyst ljudskulptur" en
cylindrisk volym av tystnad stor nog att rymma en människa
som placerats någonstans på en tunnelbaneperrong. Av
konstnärliga skäl ändrades visionen av den tysta
volymen till ett tvärgående segment för att bättre
passa in i en gångtunnel.
|
|
|
Förstudien har inneburit att projektgruppen har testat befintlig
teknik mot de konstnärliga intentionerna. Såväl
tekniken som det konstnärliga uttrycket har anpassats och utvecklats
i nära samarbete mellan de olika disciplinerna.
Vi har funnit att tekniken som har tillhandahållits av ITS/BTH
kan modifieras och utvecklas så att den kan användas
för tyst ljudskulptur. Med hjälp av olika
optimeringsmetoder för utplacerandet av högtalare och
mikrofoner tillsammans med anpassning och utveckling av ITS/BTHs
teknik tror vi det är möjligt att gestalta upplevelse
av tystnad i en gångtunnel eller korridor som har en huvudbullerkälla.
En förstudie är gjord i gångtunnel vid Tunnelbanestation
Fridhemsplan.
Förstudien har visat att visionen och arbetsmetoden där
den konstnärliga idén är kärnan som projektgruppen
samlas kring fungerar. Denna modell av konstnärsdriven, tvärvetenskaplig
och praktikbaserad forskning har goda möjligheter att medverka
till metodutveckling, bidra till den pågående debatten
om konst och forskning och möjligöra en fördjupad
dialog mellan konst och vetenskap.
Våra erfarenheter och resultat från förstudien
presenterades och demonstrerades på CID vid ett seminarium
& dropp in 20-21 maj 2003.
|
|